Forum: Week 42: Betere naamsbekendheid via media en pers


Reacties week 42 hoofdartikel: Betere naamsbekendheid via media en pers
Datum: 15-10-2010 09:23
Door: Jeroen Hoekstra
Jeroen Hoekstra
Heb jij nog aanvullende ideeën hoe je in de pers kunt komen? Heb jij dingen geprobeerd die goed werkten? We horen het graag!
Datum: 16-10-2010 11:12
Door: Walter Jonker
Beste Chris,

Als hoofdredacteur van vakblad Recreatief Totaal krijg ik dagelijks vele persberichten in mijn maibox. Vanuit de ontvangende kant is een persbericht niet altijd een feestje. Veel persberichten zijn reclame; verpakt als persbericht. Nog drie aanvullende tips:

- Nieuwswaarde staat centraal. Bekijk dus goed waar de nieuwswaarde in zit. Als je bijvoorbeeld ergens het eerste mee bent, dan is dat nieuws. De volgers zijn veel minder interessant. Andere voorbeelden van onderwerpen met nieuwswaarde: bekende Nederlanders, een zelf ontdekte trend in de markt, noviteiten, uitkomst van een (eigen) onderzoek. Probeer de boodschap met nieuwswaarde al in de kop te verwerken. Daarop wordt de eerste selectie gemaakt.

- Houdt rekening met de doelgroep van de media. Bij de opening van een nieuw waterspeelconcept zijn consumentenbladen geïnteresseerd in de leuke speelmogelijkheden, terwijl de vakpers wil weten welk nieuwe technieken zijn gebruikt. Maak dus gerust meerdere versies van je persbericht en denk van tevoren na over de verzendlijst.

- Kalenderinformatie. Zorg dat je evenementen ook gevonden worden in zoveel mogelijk kalenders of organiseer een evenement. Even aanmelden is een kleine moeite en veel kalenders op internet maken een directe link naar je website.

Walter Jonker,
Levend LAND communicatie
www.levendland.nl
Datum: 18-10-2010 13:15
Door: Chris Vermeulen
Chris Vermeulen
Bedankt Walter! Goede aanvullingen!
Datum: 15-10-2011 08:39
Door: mitrawink1
Beste Chris,

Bedankt voor je goede tips. Heel compleet dus bijna al het gras is al voor mijn voeten weggemaaid ;). Maar ik heb mogelijk voor sommige nog een leuke tip, dit zal niet voor alle branches mogelijk zijn, vandaar.

Neem jezelf gewoon voor dat je in de krant wilt komen, dat je de aandacht krijgt die je verdient met je bedrijf(je). Verzin iets origineels en ga iets organiseren wat je concullega's niet doen. Heb je b.v. een fietsenwinkel ... organiseer een wielerwedstrijd in samenwerking met een school b.v. Hoofprijs een fiets (inkoopwaarde). Nodig een bekend persoon uit om mee te doen, schenk samen met de toeschouwers (de ouders van de kinderen) geld aan een goed doel ... en je hebt de aandacht.

In mijn voorbeeld organiseren wij, als slijterij, een compleet en leuk Whisky Festival in Oirschot. Met muziek, culinaire genoegens e.d. We hebben daar een primeur die we gaan laten proeven, een replica van een whisky die op Antartica is gevonden en meer dan 100 jaar onder het ijs heeft gelegen. Iets unieks dus en maar eenmalig.

Het festival en de speciale whisky zorgen voor persaandacht en veel publiciteit. Vakbladen voor liefhebbers, op diverse website's van b.v. VVV, op de site van het theater waar we het houden (De Enck Oirschot), in alle regionale bladen, etc. etc.

Op onze site geven we zoveel mogelijk informatie, goed voor de zoekmachine's. Neem maar eens een kijkje op onze website 
www.mitra-winkel.nl

Santé - Hans Markus
Datum: 15-10-2011 08:56
Door: Jurriaan Nijkerk
Jurriaan Nijkerk
Persberichten, een interessant verhaal. Collega hoofdredacteur Walter Jonker heeft een aantal goede tips aangedragen. Ik kan het helemaal met hem eens zijn. Ik geef nog even wat aanvullingen hier op.

1. Lever naast een opgemaakt perbericht ook de tekst aan als 'platte tekst', dus onopgemaakt. Niet is zo vervelend dan het moeten 'slopen' van een opmaak om de tekst daarna in het stramien van het blad of de website te moeten zetten.

2. Houd het kort, maximaal 400 woorden. Uit mijn verleden als hoofdredacteur van het blad DeFOTOgraaf weet ik dat sommigen vier pagina's A4 aanleveren voor een 'stukje' in een nieuwsrubriek. Dat dan tekstueel geheel moet worden omgezet naar een acceptabele lengte. Deze persberichten vliegen dan ook direct de prullenbak in.

3. Vind je het moeilijk? Bedenk dan dat tekstschrijven, net als loodgieten, een écht vak is. Een goede tekst vergt weinig leestijd en geeft helder alle informatie. Twijfels? Besteed het uit. Het bedrag dat daar mee is gemoeid is vele malen lager dan de schade die je kunt oplopen door een slecht bericht. Stel nooit de vraag 'wat kost het', stel liever de vraag 'wat levert het op'.

4. Voorzie het persbericht van één tot drie relevante foto's. Ook hier geldt: Fotografie is een vak. Niet alleen op het gebied van techniek, maar op gebied van 'beeldtaal'. Ben je er niet bedreven in, schakel de expert in. Zorg dat de aangeleverde foto aan de gevraagde specificaties voldoet. Het lage resolutieplaatje dat het goed doet op een website wordt in druk altijd bagger en dus niet gebruikt.

5. Vraag je af of je bericht voor de ontvanger interessant genoeg is, kruip in zijn of haar huid. De verhalen van 'wij zijn de beste' of 'onze ervaring staat er borg voor' kennen wij al. 'Uniek' is ook zo'n te vermijden woord, een chimpansee is ook uniek. Dit zijn oncontroleerbare grootheden. 'Ervaring' kan ook leiden tot het iedere keer weer maken van dezelfde fouten. Haal er niet de gehele wereld pus haar tante bij en zorg er in ieder geval voor dat je jezelf achteraf niet de vraag hoeft te stellen: 'Wat mankeert er in 's hemelsnaam aan onze warme, wollen, gewatteerde zwembroeken.'

Ten slotte:
Denk nooit dat je ergens verstand van hebt omdat je er verstand van hebt: Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is. Wijsheid is weten dat een tomaat niet in een vruchtensalade thuishoort...
 
Sukkes,


Jurriaan Nijkerk, fotograaf en hoofdredacteur PhotonMagazine.eu
Datum: 15-10-2011 14:04
Door: Rudy Dek
Hoi Chris,

Puik verhaal. Ga ik zeker elementen van toepassen.
Jammer dat je onder stap 5 toch nog in je anders foutloze teksten een paar taalfoutjes maakt.
Maak voor professionele teksten gebruik van een tekstbureau, zoals dat van mij. www.rudydek.nl
Is dit de aanpak die je bedoelt?

vriendelijke groet,
Rudy
Datum: 18-10-2011 11:25
Door: Chris Vermeulen
Chris Vermeulen
@ Hans: Klinkt goed! En creatief. Ik ben zelf niet zo van de whiskey, maar een oude port... daar zou ik wel op af komen. Gaaf bedacht om een replica te maken van een eeuw-oude whiskey!

@ Jurriaan: TIP: Je kunt heel gemakkelijk opmaak uit teksten slopen door ze te plakken in Context (Zie: http://www.contexteditor.org/) en dan te copy-pasten vanuit context in het programma waar je de tekst nodig hebt. Is 1 minuut werk. Maar inderdaad, hoe makkelijker je het de redacteur maakt hoe hoger de plaatsingskans.

"Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is. Wijsheid is weten dat een tomaat niet in een vruchtensalade thuishoort..."  

LachenHAHA, die is geweldig!

@ Rudy: iets subtieler, maar inderdaad, goed bezig! Knipogen  

Klik hier om te reageren!

Terug naar overzicht
Website supporters

Doe mee! Word ook WebsiteSupporter!

Ontvang gratis elke week een verbetersuggestie voor je website, inclusief speciaal stappenplan om je site succesvol te maken.

Klik hier om je in te schrijven!

Domeinnaam-check

Domeinnamen v.a. € 1,- p/m. Check of jouw ideale domeinnaam nog vrij is:

www.
Powered by AlphamegaHosting

Thema van de week:

Moeite met het schrijven van teksten voor je site?

Met deze tips lukt het je wel!

Lees meer...

Onze visie:

Dat elke WebsiteSupporter binnen een jaar een meet-
baar succesvollere website heeft.

Door elke week, rond een gezamenlijk thema, verbeter-
punten aan onze websites door te voeren en anderen daarbij te helpen.

Powered by...

WebsiteSupporters is een initiatief van AlphamegaHosting.com en WebsiteKlusjes.com. Het ervaren personeel van deze bedrijven is regelmatig te vinden op de forums van deze site.
Copyright 2012 Long Term Results B.V. Algemene Voorwaarden Privacy Policy Sitemap
Log in / Registreer
Zoek